Togture rundt i Europa er de seneste år blevet en selvfølge for mange. Det er en nem, billig og miljøvenlig måde at komme rundt i alle Europas afkroge på. For mange er det ligefrem blevet en selvfølge at rejse i tog. I mange år har det været muligt at købe et såkaldt Interrail pas, hvor man efter sigende kan rejse frit i hele Europa. Vi har testet rejseformen af og kan herunder berette om både fordele og ulemper ved rejseformen.
En stor frihed
Man kan som udgangspunkt sagtens tage af sted fra Danmark uden en plan. Her kan man i teorien bare lukke øjnene, hoppe på et tog og se, hvor man ender. Dog er der en del begrænsninger med den indstilling. I mange lande skal man reservere pladsbilletter, hvor de i både Italien, Spanien og Frankrig koster op imod 100 kroner pr. billet. Derfor er det altså heller ikke ubegrænset frihed, der er overskriften på emnet her men nærmere en stor frihed. Dog kommer man langt ved at bruge Interrails app, hvor man har mulighed for at følge med i togene, og hvilke krav der er for at komme med dem.
CO2 besparende
Når man sammenligner togrejser med rejser med f.eks. fly eller en almindelig familiebil, så kan man spare rigtigt meget CO2 ved at rejse på denne her måde. Appen er faktisk med til at vise, hvor meget CO2 man sparer ved at vælge den togrute frem for flyet. Det er altså en mere bæredygtig måde at rejse på, og så har man stadig mulighed for at komme rundt til alle landene i Europa. Nogle ruter kan man faktisk skære CO2 forbruget til under en fjerdedel ved at tage toget fremfor det energitunge fly.
Se hele Europa
Det er faktisk muligt at komme rigtigt langt rundt i Europa med tog. Mange af landene har meget avancerede tognet, som er endnu bedre end det danske. I Italien er det for eksempel muligt at komme helt ud til kysten, ja sågar helt ud til Venedig med toget. Dog er der også begrænsninger her. Det kan godt være, at du har udset dig en helt bestemt ferieby i Kroatien, men her kan der godt være langt fra den nærmeste banegård. I mange af de gamle østlande kan der være længere mellem togstationerne, da spornettet her er lavet efter praktiske- og krigsformål. Her handler det igen bare om at tjekke efter i appen, så man er en smule forberedt.