
At læse er vigtigt. Bøger åbner nye verdener og åbner dit sind for nye måder at tænke på. Det er en god ide at inspirere dine børn til læsning. Og det er oplagt at starte med letlæste bøger. Heldigvis er mulighederne for dette mange.
Letlæste bøger
Alle skal jo starte et sted. Så børn skal naturligvis starte deres karriere som læser med bøger, der er lette at læse. Og heldigvis findes der masser af dem på markedet for letlæsning. Blandt andet hos Forlaget Elysion har et stort udvalg af bøger, som er letlæste.
Perfekt til ferie
Det kan være svært i en travl hverdag at finde tid til at læse bøger. Men på en ferie er der ingen undskyldning. At læse er en super god måde at komme ned i gear, og få ro på tankerne. Derfor er det en god ide at tage mange bøger, også letlæste, med på en ferie. At læse er en perfekt kombination, af at slappe af, men samtidig få et godt input.
Mange genrer
Letlæste bøger findes i stort set alle de genrer, der normalt optræder på bogmarkedet. Du kan finde letlæste bøger indenfor blandt andet krimi, hvor der findes en række meget populære serier, inden for gys, som mange unge er fascineret af og inden for den ekstrem populære fantasy. Men er det sport du interesserer dig for, findes der også letlæste bøger om dette. Du kan læse om magi eller nyde spændingsbøger. Mulighederne er enorme, og der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang med at læse.
Lix 3 til Lix 27
Det er selvfølgelig meget individuelt hvilket niveau det enkelte barn kan læse på. Derfor er det en god ide at bruge sig af Lixtal til at finde frem til de bog, der passer til det nuværende niveau. LIX er en forkortelse af læsbarhedsindeks. Altså en skala der giver et mål for en teksts læsbarhed. Skalaen opgøres ud fra den gennemsnitlige antal ord per helsætning plus procentdelen af lange ord. Jo højere lixtal, desto sværere regnes teksten for at være. Hos Forlaget Elysion tilbyder de letlæste bøger fra Lix 3 til Lix 27.
Også for tosproget
Letlæste bøger er også en god mulighed for tosproget i alle aldre, der ønsker at blive bedre til at læse på dansk. Det er en god tilfredsstillelse at kunne læse og forstå en bog, og et godt fundament til at arbejde videre med et nyt sprog. Letlæste bøger kan have stor betydning for mange mennesker.